Nettbutikk- eller single-page markedsføring?

Nettbutikk løsninger har blitt enklere å sette opp og har mange muligheter for å bygge ut løsningen i takt med din salgsvekst. Min favoritt blant open-source plattformene er Magento sin løsning. Standard utgaven til Magento er gratis og har god dokumentasjon og har et forum med brukere som diskuterer ulike problemstillinger som betaling med kort, fraktberegning, strukturvarer, mersalg, lagerstyring, rabattkoder osv.

Bioform nettbutikk inne på et valgt produkt.

 

Ulempen med alle gode nettbutikkløsninger som skal ta høyde for alt er at det tar lang tid å sette opp, og krever at du har ganske mye datakunnskap. Skal du tilby en god nettbutikkløsning for dine kunder bør du legge litt penger i å leie en rask server fra f eks Rackspace.

Fordelen med en nettbutikkløsning er at det er enkelt å legge inn nye produkter når løsningen først er satt opp. Å endre tekst og bilder er gjort med et par klikk. Du kan også legge inn produktene slik at du legger til rette for mer salg, kryssalg og rabatter på gitte kriterier som du bestemmer.

Single-page løsninger er teknisk enkelt å sette opp, og du er raskere i gang med salgsaktiviteter. En single-page side går rett på sak, og her er kun ett produkt i fokus. De fleste single-page sider er salg på kreditt for å slippe en kjøpsprosess med kodebrikke som kan stoppe salget. Enkelt sagt; single-page markedsføring er konstruert for å gjøre impuls shopping der og da.

Afrikansk mango single-page side.

 

Single-page markedsføring gir også mindre støy. Det er ingen lenker som lokker kunden bort fra å kjøpe produktet, og i steden for styrer du kunden elegant rett på sak til å fylle ut bestillingsskjema. Det tekniske elegante bør her vike for det praktiske som gir mest salg.Denne måten å bygge salgsplattformen på er datateknisk enkelt og gir mange muligheter. Single-page strategien er veldig gunstig dersom du vil teste om et aktuelt produkt har livets rett i markedet med å teste forskjellige priser og ulike salgstekster (A/B-testing) før du lanserer det i nettbutikken din. Nettopp det at du slipper tekniske kompliserte utfordringer gjør at du kan fokusere på det som betyr mest – nemlig å selge din varer og tjenester til flest mulig kunder.

Salgskonverteringen øker med single-page markedsføring
Å kjøre salgsannonser som lenker til ett produkt i nettbutikken gir normalt en salgskonvertering på rundt 2,5% dersom du gir litt gass på annonsebudsjettet ditt (konverteringen går som regel ned når du øker annonsebudsjettet). På single-page sider ligger salgskonverteringen normalt rundt 4-5%. Det betyr at med samme annonsebudsjett og samme produkt, vil du doble salgskonverteringen og forbedre resultatet (dvs lønnsomheten) opp mot 300%!

Når du skal vurdere nettbutikk eller single-page markedsføring, så ikke tenk hva som er best for søkemotorer som Google. Tenk kun på hva som gir mest salg på dine annonser.

Husk å skille mellom annonseprodukter og produkter. Plukk ut annonseprodukter som har høy bruttofortjeneste og som er lønnsomt å selge. Annonseprodukter skal kun gjøre det første salget. Du kan selge andre produkter etterpå.

Når du får mange single-page sider så bør du evaluere om du skal lage en nettbutikkløsning eller en samleside over alle single-page sidene dine for mer kryss salg. Det forenkler e-post utsendelsene og du kan måle hvordan brukere klikker fra e-posten og inn på de ulike produktsidene dine.

Lession learned basert på hundrevis av annonser i ulike nettmedier i nedgangstider og oppgangstider over en periode på 15 år.

Stort varesortiment:

Bruk nettbutikkløsning som samlingspunkt for produkter og kunder. Plukk ut noen få produkter som selger best og annonsér de utvalgte annonseproduktene på egne single-page sider for best salgsresultat (husk på bruttofortjenesten).


Lite varesortiment:

Bruk single-page markedsføring på annonseproduktene dine og lag egne e-post lister for hvert produkt. Bruk nyhetsbrev segmentering til å gjøre mersalg og kryssalg mellom øvrige produkter. Vent med nettbutikkløsning til behovet melder seg.


Konklusjon:

Ha fokus på det markantile og la kunden få gjøre bestillingen raskt og effektivt. Gjør annonsering til single-page sider for best salgsresultat, og lag nettbutikkløsningen dersom behovet melder seg.


Husk de tre L’ene – ledelse, likviditet og lønnsomhet. Da tjener du penger – garantert!

Legg igjen en kommentar