Slik lager du en ringeliste, adresseliste eller e-postliste på 1-2-3

De fleste bedriftsledere og bedriftseiere ønsker å få flere nye kunder. Når du skal bygge din egen bedrift eller imponere sjefen din, så trenger du en rask og effektiv måte for å innhente potensielle nye kunder på. Denne prosessen er ofte kalt for prospektering. En potensiell ny kunde kalles for et prospekt.

Definér et segment og sett deg et mål som er målbart. Lag en plan hva du har tenkt å gjøre. De tre viktigste listene du lager er; ringeliste, adresseliste for direktemarkedsføring eller e-postliste.

Eksempel case. Jeg vil finne regnskapskontor og revisorer i Oslo (i bydel Frogner og St.Hanshaugen), som har 2 ansatte eller mer og som har et telefonnummer jeg når dem på for å invitere til et gratis lunchseminar på Majorstuen hvor jeg skal vise vårt nye timeregistreringssystem mens prospektene får seg en gratis matbit. Før jeg lager bedriftsliten har jeg tenkt gjennom en plan på gjennomføringen.

Jeg har registrert en brukerkonto på JOIN og logger meg inn. Jeg klikker så på «Lag bedriftsliste» i fra toppmenyen. Registrer en kostnadsfri tilgang for å gjøre komplett søk og segmentering (men du får ikke eksportert utvalget til Excel). Da må du bestille oppgradering inne i programmet (og du får umiddelbart tilgang).

Bransje: I steden for å klikke meg gjennom en lang bransjeliste, velger jeg å søke i bransjeregisteret. Jeg skriver “regnskap” i søkefeltet og får automatisk vist forslag fra bransjeregisteret mens jeg skriver. Jeg klikker på “Regnskap og bokføring” i fra søkeresultatet.

Skjermbilde fra JOIN

Jeg velger “Regnskap og bokføring” fra bransjesøket.

 

Regnskap og bokføring er valgt. Utvalg: 6057 stk.

 

Jeg velger også “Revisjon” med å klikke “Legg til”. “Revisjon” legges til. Utvalg: 7481 stk.

 

Jeg klikker så inn på “Geografi”-flippen og får opp en fylkesoversikt. Jeg klikker meg inn på Oslo. Nå får jeg en bydel-oversikt. Her velger jeg “Frogner” og “St.Hanshaugen”. Nå har jeg begrenset søket til nærområdet hvor seminaret skal være. På den måten har prospektene mine en veldig kort reiseavstand og det er vanskeligere å si nei når jeg inviterer dem på en gratis matbit og litt faglig prat.

Jeg velger Oslo fylke og deretter “Frogner” og “St.Hanshaugen” som bydel. Utvalg: 370 stk.

 

Jeg velger så “Annet”-flippen og får opp diverse valg som ikke har med bransje og geografi å gjøre. Jeg velger først “Har telefon” (så kun de med telefon kommer med på eksporten) og deretter over to ansatte.

Jeg velger “Har telefon” og over 2 ansatte. Utvalg: 123 stk.

 

Jeg klikker på “Utvalg”-flippen. Jeg klikker på “Lag ringeliste”.

 

Jeg har nå fått ut 123 prospekter til Excel. Jeg noterer “ja” og “nei” mens jeg ringer. Etter ti samtaler jeg har fem “ja”. Målet mitt er å booke 33%, så jeg ligger foran skjema.
Etterpå filtrerer ut “ja” for å ha en deltakeroversikt som kan printes ut.

 

Som selger er jeg opptatt av det praktiske og liker at ting er enkelt. Basert på tidligere booking historikk visste jeg at med 123 deltakere ville jeg få et sted rundt 40 deltakere. Derfor booket jeg hotellet på Majorstua i to dager, og ga prospektene mine to alternative tidspunkt (som er viktig for høy respons). Typisk vil litt rundt 10% ikke møte opp selv med SMS eller e-post påminnelse et par dager før.

Praktiske erfaringer med å lage bedriftslister

Snoking stjeler salgstid. Det finnes flere bedriftsdabaser på markedet i Norge. Det du må ta stilling til er hva som er viktig for deg. Dersom du er selger eller markedsfører så er det viktigste å få en rask oversikt over interessante prospekter som passer for din virksomhet, og få disse prospektene ut som en liste for ønsket aktivitet. Selgere med respekt for tiden sin vil sette stor pris på at prospektene er vasket med riktige kontaktoplysninger som adresse, e-post og telefon (noe vi gjør regelmessig i JOIN Bedriftslister™). For en selger er det uinteressant med regnskapstall, styreoversikt, analyser, verdivurdering o.l. Kataloger har også dårlig nøyaktighet for å få mange treff, mens du som selger vil ha riktig treff.

Prospektering skal være enkelt. Vår visjon er at det skal være enkelt å hente ut nye prospekter. Det motiverer. Vi gjør alt det vanskelige i bakgrunnen. (Våre dyktige utviklere tar seg av de vanskelige algoritmene og det bare virker etterpå). Les mer om prospektering med JOIN.

Segmentering. Det er kjempeviktig å lage segmenter som er små og at du ringer, mailer eller sender en DM i posten som treffer dine målgruppe med ditt budskap. Ha ett enkelt budskap.

Lag en salgsplan. Dersom du har flere selgere i bedriften så lag en plan hvordan fordele på prospektene. Sett også et mål for hver liste du lager! Evaluer om målet er nådd med en enkel oppsummering i salgsmappen din. Det er også greit å lage en rutine på å vaske bort kundene dine fra prospektlisten slik at du ikke ringer eller mailer til eksisterende kunder. NB: angående e-postlister så sjekk for dubletter (flere firma kan ha oppgitt samme e-post). Bruker du et e-post program for utsendelse, har de fleste en dublettvask ved import av e-postene. Du kan gjøre dublettvask i Excel også. Min erfaring er at å lage små utvalg som du rekker å ringe i løpet av maksimalt en uke er mest motiverende og du kan justere raskere ut i fra målet ditt.

Måling og motivasjon. Enten du er selger eller salgsleder, evaluer daglig eller ukentlig dine resultater. Jobb hele tiden med hvordan du kan bli litt bedre. Den beste konkurransen er å konkurrere mot deg selv for å prestere over ditt gjennomsnitt!

Lag listen din selv. Da vet du at du får oppdaterte lister. Kjøper du en e-post liste fra andre kan du risikere å få med private e-poster som er ulovlig å sende ut til (brudd på Markedsføringsloven kan gi deg en stor bot og garantert dårlig PR). I JOIN Bedriftslister™ er du trygg – vi har kun lovlige firma e-poster i eksporten.

Ja takk. Jeg vil gjerne prøve en uforpliktende prøvetilgang for å se om dette er noe for meg.

 

Legg igjen en kommentar