8 grunnleggende strategier i e-postmarkedsføring

JOIN e-postmarkedsføring – del 2

Her får du 8 enkle og grunnleggende prinsipper for og lykkes i din e-postmarkedsføring.

1. Få respons
E-postmarkedsføring handler om meg. Fortell meg hemmeligheter og muligheter, og du er min beste venn (og jeg kjøper av deg).

E-postmarkedsføring er å skaffe leads for videre salgsoppfølging.

Å skaffe leads betyr å skape nysgjerrighet og interesse hos mottaker av e-posten din. Jeg har skrevet at du skal lære å selge på e-post, og det er riktig, men selve innsalget kommer senere når prospektet ditt er klar for å kjøpe av deg.

Alle bedriftsledere vet at e-postmarkedsføringen din gjelder et salg, men vi liker å bli sjarmert av dyktige markedsførere som smigrer, deler kunnskap og forteller om muligheter.
Vi elsker å bli forført.

2. Velg en nisje og et segment
Strategi er å velge bort. Det er å si mer nei enn ja.

For å kommunisere godt, og selge mer, må du spisse budskap ditt.

Velg segment. Eks småbedrifter under 10 ansatte, eller middels store foretak fra 20-200 ansatte. Velg bransje. Eks regnskap, skatt og revisjon. Disse tre bransjene har ofte tilnærmet samme behov. Velg geografi. Eks selger du lokalt (kommunen/byen), regionalt (fylke) eller nasjonalt (Norge).

Når du gjør en markedshenvendelse hvor målgruppen er tydelig definert som f eks regnskapsbyrå i Oslo som har under 10 ansatte, så kan du skreddersy budskapet og sjansen for respons øker. Markedsføring er å gjøre så gode forberedelser at prospektet føler at du forstår behovet og at du snakker til meg som en venn og ikke en leverandør.

3. Skap relevans
Du må bli best, eller i hvert fall veldig god, på én ting.

Forstå problemet mitt. Og løs det.

Du leser antakelig denne bloggartikkelen fordi du ikke liker å ringe til bedriftsledere du ikke kjenner.

Slutt med cold calling. Start e-postmarkedsføring å få heller kundene til å kontakte deg.

Å ringe kalde ukjente kontakter (Cold calling) er tøft, tungt og veldig krevende. Du ønsker å finne et alternativ, og et bedre alternativ for deg er e-postmarkedsføring. Siden jeg har samme problem som deg, så vet jeg akkurat hvordan du føler det. Når du får bestilling på e-post, fra en bedriftsleder du aldri har møtt eller snakket med på telefon, er det en ubeskrivelig deilig følelse av suksess.

Visste du forresten at to av verdens beste entreprenører er introverte, late og smarte; Bill Gates i Microsoft og Larry Page i Google.

4. Finn din supersalgsfordel
Unique Selling Proposition er din supersalgsfordel. Dette er en kort setning som forteller hva som gjør deg, og din løsning, så unik.

Lær teknikkene hvordan du kan selge kostnadseffektivt til bedriftsledere hver eneste dag med e-postmarkedsføring som ikke oppfattes som spam.

Jeg forteller selvsagt sannheten, og budskapet mitt kan bli troverdig. Men budskapet er først troverdig etter at du har kjøpt av meg. Først da vet du at produktet svarte til forventningene og at budskapet mitt stemte. Det er forskjellen på kundesuksess, og ikke bare ett salg. Du har nå en kunde som vil kjøpe enda flere produkter av deg.

Dersom budskapet ikke er sant, så vil jeg raskt ødelegge mitt rykte og selskapets rykte. Siden jeg bruker løsningen selv hver dag, så vet jeg at det fungerer.

Du må finne ditt USP. Noen kaller det for elevator pitch. På 30 sekunder eller mindre, skal du fortelle en ukjent bedriftsleder hva du selger, og han skal bli interessert og begynner å stille spørsmål. Dialogen er i gang.

Om du ikke vet ditt USP enda, så fortvil ikke. Coca Cola har tilpasset sitt slagord og USP i USA hele 61 ganger siden oppstarten i 1886. Trender endrer seg og e-postmarkedsføring er en kontinuerlig prosess.

5. Spill på følelser
Fokuser på følelser og fordeler, ikke på produktfunksjoner. Du kan selvsagt nevne produktfunksjoner, men ikke tro at det er produktfunksjonene alene som trigger kjøpet.

Spill på mine følelser og gi meg en hyggelig opplevelse!

Disse 7 enkle triggerfølelser skaper alltid en interessevekker og gjelder i hele verden.

– Tjene penger. (JOIN Bedriftslister)
– Spare penger. (Rema 1000)
– Spare tid. (Flytoget)
– Lære seg noe nytt. (JOIN e-postmarkedsføring)
– Bli mer attraktiv. (Rolex)
– Leve lengre. (Møllers tran)
– Mer komfort. (BMW)

Vil du tjene mer penger invester i JOIN Bedriftslister og lær hvordan du kan selge hva som helst til bedriftsledere på e-post uten at det oppfattes som spam.

BMW sier «Freud am Fahren» eller «Ekte kjøreglede» på norsk. For meg føles det også slik når jeg kjører en BMW. Derfor har BMW virkelig solgt seg inn til meg som den beste bilen som jeg kan kjøre. Følelsen stemmer med opplevelsen.

Det er selvfølgelig vanskelig å skape en så sterk merkevare som BMW, men du bør alltid bruke disse 7 følelsene som utløser handling og respons i din markedsføring. Over tid blir markedsføringen en selvoppfyllende profeti, og du får stadig mer rett når du gjentar ditt budskap gang etter gang. Markedsføring er utholdenhet. Og antakelig et sted mellom lei, og drittlei, vil du bli rikelig belønnet for din innsats du har gjort tidligere. Slik funker markedsføring. Jeg er ærlig med deg!

6. Skriv godt og del tankene dine
Ett av mine strategiske valg er at jeg vil eie og bygge opp et firma uten gjeld. Å være gjeldfri føles godt for meg. Forbildet om å ha et gjeldfritt firma fikk jeg av Odd Reitan (Kolonialmajoren i Rema 1000). Når Join Software skal ta en viktig beslutning, avlegges et styremøte som består av meg og min forretningspartner. Vi tar raske beslutninger. Noen ganger venter vi til neste dag.

Join Software er et Limited selskap. Det er ikke fordi vi manglet penger til å starte et norsk aksjeselskap, men fordi vi ønsker å ta del i det internasjonale markedet på sikt. Da er Ltd bedre enn AS, og navnet er allerede registrert og beskyttet i verdensmarkedet.

Kjøp noe du liker. Jeg har brukt penger på en Ferrari klokke som jeg kjøpte i San Francisco under Web Expo. Idiotisk prioritering synes nok mange. For meg føles det langt bedre å investere i en dyr klokke som gir meg en god følelse, enn å feste bort masse penger hver helg. Jeg har en interesse for klokker, ellers hadde jeg brukt pengene på noe annet.

Gi bort litt penger, så kommer det mer tilbake. Når jeg av og til gir bort litt penger som jeg mener går til en god sak, så gir det meg en annen god følelse. Det er også en fin måte å prioritere hva akkurat min skatt skal gå til. Jeg kan bruke min eiermakt til å få bestemme hvem som skal få av min skatt i steden for at all skatt går til «et eller annet».

Vår sterkeste konkurrent er Norges største softwarefirma. Realistisk kan vi kan ikke bli like stor som dem, men vi kan velge å bli bedre enn dem på e-postmarkedsføring.

En morsom historie er at vi opprinnelig lagde løsningen for småbedrifter, men får stadig flere store firma som kunder fordi løsningen vår er så enkel å bruke (vi har også fått investorforespørsler). Mange selgere er lei av avanserte løsninger, de vil ha noe enkelt. Mestparten av tiden bruker vi på å forenkle.

E-postmarkedsføring handler om å få prospektene til å føle at de kjenner deg som en venn, en som hjelper deg til suksess. Da må du gi av deg selv og skrive godt.

Jeg har nå delt noen av mine personlige tanker som leder av selskapet Join Software Ltd. Vi er en moderne og åpen bedrift. På samme måte kan du dele personlige tanker med dine kunder for å skape en god kunderelasjon. Dine største konkurrenter vil neppe gjøre det samme. Utnytt dette til din fordel.

7. Be om en handling
Når du har skapt interesse, avslutt alltid e-posten med en enkel oppfordring til handling. Folk gjør ofte det du ber dem om å gjøre. Dette er enkelt, men likevel er det veldig mange som glemmer det. Avslutt derfor alltid e-postene dine med en handling dersom du vil at noe skal skje.

Be om en handling i alle e-poster! La kunden få se noe gratis før kjøp.
Mål responsen slik at du kan følge opp de som viser interesse.

Noen vanlige handlinger du kan be om er;

Prospekter:
– last ned bransjerapporten nå
– les hvordan du enkelt kan løse … problemet ditt i dag
– prøv programmet gratis nå
– ønsker du en uforpliktende produktdemonstrasjon av … klikk her

Kunder:
– vennligst fyll ut resten av opplysningene skjema for bedre kundedialog
– klikk her og få 1 time gratis rådgivning på …
– Svar «Ok» på e-posten, så sender vi …

8. Litt hver dag
For å bli god på e-postmarkedsføring må du bare hoppe i det.

De som tjener mest penger på e-postmarkedsføring er de som jobber strukturert og målrettet mot målet.
De er eksporter på triggerteknikker som får prospektene til å ta kontakt.

Så glem volum. Tenk kvalitet.

Jeg bruker å tenke at hver e-post jeg sender ut til en bedriftsleder koster det samme som en kjempedyr trykksak sendt i posten. Da bruker jeg mer tid på e-posten, og gjør en grundigere jobb. Etterpå lurer jeg meg selv til å tro at jeg har spart mye penger på porto og trykksaker. Den strategien fungerer bra for meg!

Tid for praktisering: Hvordan få bedriftsleder til å respondere positivt på mine e-postutsendelser

Legg igjen en kommentar