Hvordan sette pris på et produkt

Et blogginnlegg om prising på Signal vs. Noise motiverte meg til å dele noen erfaringer jeg har gjort om samme tema.

De siste par årene har jeg fått stadig flere forespørsler som har med prising å gjøre. Det mest stilte spørsmålet er: Hvordan priser jeg et produkt?

Det er mange muligheter.

Tradisjonelt har vi i Norge blitt opplært til å gjøre markedsundersøkelser. Lag en spørreundersøkelse, og spør kunden hva han ville betalt for produkt x dersom det løste problem y. Noen vil sjekke pris hos konkurrenter. Andre vil søke akademisk kunnskap fra nettet på hvordan sette pris. En annet mulighet er spørre sin rådgiver om råd. Noen lager kalkyler fra innpris, og slik blir utpris.

Disse rådene er ikke oppdaterte lengre. Ny teknologi gir deg et langt bedre alternativ som gir deg maksimal salgsinntekt med riktig markedspris. Her er mitt beste råd – spesielt viktig for annonseprodukter:

Legg produktet ut for salg. Test hva markedet faktisk betaler gjennom en transaksjon.

Test flere priser. Er ikke produktet ferdig, så selg det som om det er ferdig. Den transaksjonen som har høyest pris, kjøper flere til denne prisen? Holder konverteringen seg på et lønnsomt nivå? Test ulike segmenter med f eks Facebook annonsering på geografi og aldersgruppe. Google AdWords på søkeord. Direktemarkedsføring på B2B segmenter mot bedriftsmarkedet osv.

Den høyeste prisen som har lønnsom konvertering er markedspris.

Testsalg bør gjøres mot egen landingsside (og ikke til en nettbutikk med støy). Som hovedregel er det bedre å begynne på litt høyere pris og gå ned i pris, enn motsatt. F eks om du har salg på kr 499 med 3% salgskonvertering og kr 549 på 2,4% salgskonvertering, ville jeg startet med kr 549 og jobbet med landingssiden og annonsene for å øke konverteringen ytterligere. Den siste femtilappen kan gjøre stor forskjell på lønnsomheten. Husk å få så god bruttofortjeneste (salgspris – varekjøp) som mulig. Du betaler regningene fra bruttofortjenesten, og ikke fra salgsprisen.

Testsalg har også en fordel med at du bruker ressursene riktig. Dersom testsalget bekrefter lav pris, så kan du vurdere om det er vits å lage produktet, eller søke annen salgsstrategi. Og er lønnsomheten god i testsalget, så er det bare å trykke til i markedet.

En enkel beste praksis oppskrift for småbedrifter:

Det er enkelt å si en pris når man ikke skal betale den. Det kun er faktisk brukte penger som gir et ærlig svar på hva kunden er villig til å betale.

Legg igjen en kommentar