Hvordan sette opp og administrere et enkelt nyhetsbrev

Kundepleie med nyhetsbrev

JOIN e-postmarkedsføring – del 5. Fra lead til salg.

Hvilket program anbefales for å sende ut nyhetsbrev?
Det er smak og behag, og selvsagt behov som avgjør valget. Vi bruker Mailchimp.com. Et par andre løsninger er Aweber.com og Apsis.no. Dette er alle velutprøvde og godt dokumenterte løsninger hvor du selv må ha e-postadressene.

Hva skal jeg egentlig med et nyhetsbrevprogram?
Programmet har enkle og avanserte maler for å bygge opp ditt profesjonelle nyhetsbrev. Hver utsendelse du gjør blir en kampanje hvor du får statistikk på resultatet av utsendelsen. Hvem har åpnet? Hvem har klikket og på hvilken lenke? Uten at du tenker på det, så skjer det mye i bakgrunnen som tar seg av teknisk spam-problematikk og riktig visning av e-posten i alle e-postklienter. Du bygger en verdifull kundebase.

Kan jeg bruke Outlook til å sende ut mine nyhetsbrev?
En dårlig løsning. Det går an i starten som en kriseløsning, men du får raskt problemer med oversikt og du får ikke noe verdi ut av kundelisten din. Husk at all verdi ligger i kundelister og e-postlister. Og all statistikk du får fra et nyhetsprogram er raskt verdt investeringen.

Hvilke andre fordeler får jeg med et nyhetsbrev?
I tillegg til maler for å designe profesjonelle nyhetsbrev, får du et verktøy for listeadministrasjon for å importere og organiserer e-postene i flere grupper. Dette er nyttig for segmenterte utsendelser. I starten trenger du kanskje ikke segmenter.

Vi sender f eks et nyhetsbrev til demobrukere, og et annet nyhetsbrev til kunder. Sannheten er at det er små forskjeller, men noe støy fjernes og tilpasninger på go-to-action gjøres, slik at vi får bedre respons med segmenterte nyhetsbrev. På den måten får du optimal kontroll. Anbefales!

Autoresponder er en avansert funksjon som lar deg kjøre markedsføring på autopilot. Din e-postmarkedsføring blir skreddersydd ut fra brukerrespons, og du sparer mye tid. Her kan man sette opp trigger på f eks 1 dag etter påmelding send et hyggelig velkomstbrev. Dersom bruker klikker inn på velkomstbrevet, så send neste oppfølging etter 2 dager. Dersom brukeren ikke klikker på velkomstbrevet, så send en annen e-post etter 2 dager og 3 dager. Du kan bygge opp et eget opplæringsprogram på autopilot. Spesielt nyttig dersom du driver løsningssalg (solution selling).

Hvor får jeg e-postene fra? The hard way.
Du må selv få tak i e-postene. Alle løsningene (Mailchimp, Aweber, Apsis m.fl.) krever at du har mottatt samtykke fra brukerne om å bruke e-postadressen til markedsføring. Mailchimp har et eget skjema som du enkelt kan sette opp for å få påmeldte.

For å ta advarselen med én gang – ikke send spam – da blir kontoen din sperret umiddelbart.

Selv om e-postene er lovlig å bruke i Norge, så må du ha fått godkjennelse fra bruker personlig.

Hvor får jeg e-postene fra? The smart way.
Dersom du vil sende ut f eks en gratis bransjerapport til foretak i Norge, bør du bruke en annen strategi.

1) Lag e-postliste fra en oppdatert bedriftsdatabase.
2) Send 1:1 e-post fra PC klient. Husk relevans.
3) Få bruker til å melde seg på ditt nyhetsbrev.
4) Brukeren får automatisk e-post med en lenke for å laste ned rapporten.
5) Videre dialog skjer via nyhetsbrevprogrammet.

Jeg har en kundeliste, kan jeg bruke disse e-postene?
Ja. Siden de er kunder har de akseptert en kundeforhold med deg. Normalt bør kunden høre fra deg innen 6 mnd etter siste kjøp for å regnes som en kunde.

Husk alltid å be om e-postadressen i dialog med interesserte brukere og kunder.

Hva kan jeg bruke nyhetsbrevet til?
Les E-postmarkedsføring – del1. Få tips og motivasjon her.

Tips: Ring til prospekter som har vist interesse for nyhetsbrevet ditt


Skjermbilder fra MailChimp

Programmet er gratis å teste opp til en viss mengde e-poster. Deretter betaler du hver måned basert på antall e-poster. Prøv gjerne andre løsninger før du bestemmer deg.

MailChimp: Velg mal for ditt nyhetsbrev eller lag din egen mal.

MailChimp: Velg mal for ditt nyhetsbrev eller lag din egen mal.

 

MailChimp: Få en forhåndsvisning av kampanjen før du sender ut e-posten

MailChimp: Få en forhåndsvisning av kampanjen før du sender ut e-posten

 

MailChimp: Mulighet for smart segmentering av listen din.

MailChimp: Mulighet for smart segmentering av listen din.

 

MailChimp: Statistikk på alle kampanjer du sender ut sammenlignet mot bransjen og ditt eget snitt.

MailChimp: Statistikk på alle kampanjer du sender ut sammenlignet mot bransjen og ditt eget snitt.

 

Neste artikkel. JOIN e-postmarkedsføring – del 6. Automatisert kundekontakt

Legg igjen en kommentar