Automatisert kundekontakt

JOIN e-postmarkedsføring del 6.

Hva er automatisert kundekontakt?

Automatisert kundekontakt er markedsføring som går på autopilot.

Oppgaver som er rutinepreget og tidkrevende kan være greit å få automatisert. E-post har fordelen med å kunne måle klikk og aktiviteter brukeren gjør. Vi kan enkelt fange opp ulike brukermønster. Det er mulig å lage en enkel responsplan på forhånd ut fra gitte kriterier.

Hvorfor automatisert kundekontakt?

Du sparer tid og penger med automatisk kundepleie. Løsningen jobber for deg hele tiden i bakgrunnen.

I butikkhandel har kunden ofte bestemt seg for å kjøpe produktet før man går inn i butikken. I e-postmarkedsføring må du bygge mer tillit. Kunden kan være usikker på behovet sitt. Som en leverandør må du overbevise og kanskje til og med lære opp kunden før du kan begynne å nærme deg en bestilling.

Automatisert kundekontakt er en effektiv måte å kvalifisere leads på. Personlig salgsoppfølging skjer først når kunden er interessert nok.

På den måten reiser man ikke ut til kunden før sjansen for salg er stor. Lønnskostnader reduseres og motivasjon for selgerne øker. Selgerne kan fokusere på siste del av salgsprosessen og kjøre closing på telefon.

Hvem passer det for?

Dersom du vil ha nye kunder og ønsker salgsvekst så passer automatisert kundepleie for deg. Løsningen er ikke i steden for, men i tillegg til, det du gjør i dag. Har du ikke nyhetsbrev i dag, må du først få det på plass for å bruke automatisk kundekontakt.

Nettbutikk, blogg og landingssider kan tilføre flere e-poster inn på nyhetsbrevet ditt. Markedsfør bloggen din på Facebook og Twitter hvor du deler kunnskap. Husk at verdien i selskapet ligger i kundelisten.

Hva trenger jeg?

For å komme i gang med automatisert e-postmarkedsføring trenger du en løsning som både kan sende ut e-poster og har autoresponder funksjonalitet innebygget. Noen slike programmer er; Aweber.com, Mailchimp.com, Marketo.com, InfusionSoft.com med flere. De to første har nok funksjonalitet for de fleste norske små- og mellomstore bedrifter. De to siste produktene er enterprise løsninger.

Produkter og tjenester har forskjellig vanskelighetsgrad. Automatisert kundekontakt til privatkunder er som regel enklere enn løsningssalg mot bedriftskunder som stiller flere krav. Når du planlegger og setter opp autorespons i ditt e-postprogram kan du gjøre store forbedringer med enkle grep.

Autorespons gir nye muligheter

Trigger er en avansert «time to market» hvor det automatisk sendes ut en e-post på et gitt definert tidspunkt etter hendelsene under (én time etter, dagen etter, neste mandag etc). Du får ikke bedre timing!

Her er noen eksempler på områder hvor automatisering er mulig og kan gi gevinstpotensialer. Du kan f eks legge inn eller importere e-poster manuelt, eller integrere med API (full automatisering) i nettbutikken eller på landingssiden din.

Påmelding nyhetsbrev. Send en hyggelig og kort velkomstmelding. Har du flere nettsider og eller kanskje en blogg med nyttig informasjon? Ønsker du å gi merverdi og skape mer tillitt, kan du f eks lenke til en nyttig dokument som du har skrevet.

Nyhetsbrev klikket. En konkret lenke klikket på i nyhetsbrevet kan trigges til å sende et tidsbegrenset tilbud neste dag. Husk å linke budskapet mellom lenken klikket på, og overskriften i tilbudet, slik at tilbudet oppleves positivt. Man kan også sette et generelt klikk som trigger.

Skjema utfyllt. Bruker har gitt deg informasjon og vil ha dialog med deg. Bruk dette til en hyggelig tilbakemelding at dette hjelper deg å lage et bedre produkt.

Profil oppdatert. Bruker har fyllt ut mer opplysninger (Mine opplysninger) i nyhetsbrevet. En fin anledning til å gi en ekstra oppmerksomhet.

Bestilling gjennomført i nettbutikk. Krever API. Dersom du sender ut varer, send en e-post «Håper du er fornøyd med varen» som sendes ut f eks fredag formiddag uken etterpå.

Få referanse. Amazon er flink til å bruke dette for å skape blest om bestselgere som kundene elsker. Send en e-post f eks etter 30 dager og be kunden om å gi en ærlig referanse. Svaret mottas på e-post eller direkte som svar i nettbutikken som kundeuttalelse som andre kan se på.

Oppsalg. En kunde har kjøpt en bok om e-postmarkedsføring (bestilling utført). Om to uker send tilbud på et nyhetsbrevprogram hvor du kan praktisere alt du har lest i boka. Boka er lettere å selge (annonseproduktet), og lærer opp kunden til å forstå verdien av e-postprogrammet (oppsalgsproduktet).

Kryssalg. En kunde av oss har flere landingssider, en landingsside for hvert annonseprodukt. Kunder som kjøper det ene produktet, får tilbud om det andre produktet måneden etterpå med en kunderabatt.

Segmentering. I nyhetsbrevprogrammet kan du sette segmenter selv. Eksempel ikke send autorespons til de som allerede er kunder. Du kan selv sette opp kategorier i databasen og gjøre segmentering på dette.

Legg igjen en kommentar