Øk salget 200 prosent med samme annonsebudsjett

Før vi går inn på hvordan du kan øke salget inntil 200 prosent med samme annonsebudsjett, ønsker jeg å komme med litt faktaopplysninger.

Fakta

Statistikk
Annonsestatistikk viser at nettannonsering i Norge utgjør 2,5 mrd kroner i 2012 (kilde: INMA.no). Total salgsvekst fra 2011 til 2012 er på 6%. Størsteparten av veksten er innenfor rubrikk, mens merkevareannonsering har 1% vekst i samme periode. I tillegg kommer omsetning fra Google, Facebook og Microsoft sine klikkannonser (jeg gjør et grovt anslag i overkant av 1 mrd kroner). Totalt kjøper norske foretak nettannonser for ca 4 mrd kroner.

Salgsannonsering
Dersom vi utelater rubrikk annonsering på ca 1 mrd kroner, så ble det gjort merkevarebygging og salgsannonsering for ca 3 mrd kroner på internett i Norge i 2012.

Utfordringer

Trafikken splittes
Dersom du kjøper annonser på f eks VG.no, så er annonseprisen fortsatt de gamle, men trafikken er splittet i flere segmenter. Dette fordi PC trafikken kjøres på www.vg.no, nettbrett/avanserte mobiler på touch.vg.no og gamle mobiler på m.vg.no. Kjøper du en banner på forsiden av vg.no så har du ca 40% mindre trafikk nå enn for 1,5 år siden. Det er spennende muligheter, bare pass på ikke å betale for mye. Be om å få statistikk på klikk/trafikk.

40% vekst på mobilsurfing
Mobilveksten fortsetter kraftig opp. Utfordringen er de som klikker inn på annonsen fra en mobiltelefon, de vil lukke siden dersom den ikke er tilpasses mobilskjermen. Du mister 40% av kundepotensialet, og betaler for unødvendige klikk. Altså dobbelt tap. Google oppgraderer nå alle Adwords kampanjer sommeren 2013 til også og vises på mobile skjermer som standard.

Lønnsomhet
Det er lett å tenke salgsinntekter og glemme lønnsomhet når man blir ivrig på å ta markedsandeler. Merkevarebygging er dyrt. Vi mener de aller fleste er bedre tjent med å fokusere på lønnsomhet i markedsføringen framfor merkevarebygging. Ha fokus på hva du sitter igjen med etter at varen og annonsen er betalt. Hva skjer med lønnsomheten i salgskampanjen når vi dobler koverteringen på landingssiden?

F eks med å øke salgskonvertingen fra 2% til 4% kan du typisk øke lønnsomheten hele 333 prosent!

Prøv vår Annonsekalkulator nå

Les mer om: To nøkkeltall som forteller om du har suksess på nett

Figur:  Resultatet forbedret med hele 333% med doblet salgskonvertering. Annonsebudsjettet er fortsatt det samme.

Figur: Resultatet forbedret med hele 333% med doblet salgskonvertering. Annonsebudsjettet er fortsatt det samme.

 

Slik har kunder doblet salget sitt


Nettbutikk vs. Single-page

Enkelte kampanjer har doblet konverteringen med å bruke single-page annonsering i stedet for nettbutikk-annonsering. Single-page annonsering er å styre brukerne fra annonsen til en enkel webside (landingsside) som er konstruert for målrettet salgsannonsering for å tjene mer penger. Bruk gjerne single-page annonsering i tillegg til nettbutikken din.
Les mer om Nettbutikk- eller single-page markedsføring.

Annonsér mot 40% mobilbrukere
I 2013 forventes mobilsurfing passere PC-surfing. Hvordan ser din nettbutikk ut på mobiltelefon? Det er viktig å ha en landingsside som vises riktig på mobiltelefon også. En god landingsside har responsivt design hvor innholdet tilpasser seg mobil, nettbrett og pc automatisk. Da får du langt flere bestillinger!

Gjør salgsannonsering langt enklere og mer lønnsom. Sjekk www.landingsside.no.  En landingsside løsning som er tilpasset for mobil, nettbrett og PC.

Annonsestrategi
Strategien er enkel. Vi anbefaler å lage et enkelt styringsverktøy (f eks i Excel) hvor man har kontroll på annonsekostnad og salgsresultat pr. dag, uke og måned.

  • Velg riktig annonseprodukt
  • Testsalg og sjekk markedspris
  • Kontroll på annonsekostnader
  • Oppdater salgsresultat løpende
  • Involver ansatte om mål og resultat

Ledelsen må beslutte fokus på lønnsomhet
Vi anbefaler å lage trafikklys på annonsekostnader og salg. Rødt betyr stopp annonsen/kampanjen. Gult betyr forsiktig – lønnsomhet i fare. Grønt betyr gi gass – lønnsomt å annonsere.

Salgsannonsering kan gi månedlig avkastning som andre drømmer om å oppnå årlig.

Lag et regneark for hver måned. Neste år kan man gjenta suksesskampanjen på nytt. Definisjonene er opp til ledelsen å lage selv. Vær kritisk til at kundene ikke er lojale – konkurrentene er ett klikk unna. Tenk lønnsomhet i alle salgskampanjer. Planlegging er viktig. Husk testsalg før du kjører store kampanjer.

Prøv vår Annonsekalkulator nå

Å nå mål sammen skaper begeistring og økt innsats. De ansatte forstår bedre utfordringene og ser mulighetene. De mer avanserte kan dele dokumentene på Google Docs, slik at man har ett oppdatert dokument til enhver tid.

Konklusjon

Du kan øke salget 200 prosent med samme annonsebudsjett dersom du har riktig annonseprodukt og bruker en landingsside som er mobilvennlig. I tillegg må du ha knallfokus på annonsekostnad og produktets markedspris.

Legg igjen en kommentar