Sjekkliste for å lykkes med direktemarkedsføring mot bedrifter

Siden du leser dette vurderer du mest sannsynlig å starte markedsføring mot bedriftsmarkedet. Kanskje har du gått og tenkt på en salgskampanje, men ikke kommet i gang enda? Sjekklisten er enkel, men siden vi får ukentlige henvendelser fra firma som ikke følger sjekklisten for direktemarkedsføring, gjentar vi noen enkle tips her.

Sjekklisten er først og fremst ment for e-postmarkedsføring, men kan også brukes på markedsaktiviteter for blogg, nettannonsering og nettbutikk.

Sett et personlig salgsmål
Du må ha noe å strekke deg etter. Noen setter en sum i kroner, andre setter antall nye kunder som mål. Det viktigste er at du pusher deg selv til å yte ditt beste. Personlig liker jeg å telle ned på mitt månedsbudsjett for hver arbeidsdag. Lag en rute for hver arbeidsdag i måneden. På slutten av hver arbeidsdag trekker jeg fra dagens salg og skriver inn i neste tomme rute, slik at det står en lavere salgssum igjen på målet denne måneden. Hver dag kommer jeg litt nærmere målet. Dersom daglig er for ofte, så gjør det så ofte som praktisk mulig, og i hvert fall ukentlig. (Takk til Micke for dette tipset).

Gi alltid et tilbud
Tilbud trenger ikke bety rabatt. Det kan også være å gi mer verdi uten at kunden trenger å betale mer. Dersom man selger større løsninger (løsningssalg), så kan det være vanskelig å gi en pris før man har fått mer informasjon fra kunden. Da gjelder det å være kreativ; tilby gratis evaluering av dagens løsning eller inviter til et lite frokostseminar e.l. Kan du gi en garanti på besparelser i kroner eller tid? Bruk det i så fall for alt det er verdt!

Gi instruksjoner
Fortell kunden hva du faktisk vil oppnå. Kunden kan ikke lese tankene dine, gi derfor tydelige instruksjoner. Også kalt «call to action». Be om ordren. Be om å laste ned rapporten. Be om å legge igjen e-posten.

Gi en grunn til å respondere nå
Det lønner seg å gi en tidsbegrensning på tilbudet. Belønn raske beslutninger. Gulrot: Bestiller du før denne datoen, får du også med produkt x inkludert i prisen. Pisk: Etter denne datoen går prisen opp.

Gjør personlig
Når du skriver et tilbud, tenk at personen sitter foran deg. For å sjekke om teksten fungerer – les høyt. Høres teksten naturlig ut eller kunstig ut? Skriv teksten slik du snakker til en person.

Gjør målrettet
Dersom du kjenner mottakeren din godt kan du målrette budskapet enda bedre. Kontakter du for eksempel daglig ledere i  elektrikerfirma i Akershus fylke som har flere enn fem ansatte, da kan du gjøre kampanjen langt mer målrettet enn om du kontakter en daglig leder i hvilket som helst firma i Norge. Les et tidligere blogginnlegg om å lage en målrettet bedriftsliste.

Skriv for å få salg
For å skape nysgjerrighet bør budskapet ditt ha relevans. For eksempel er et timeregistreringssystem relevant for elektrikere, fordi elektrikere må fakturerer sine timer. For å få respons, etter at du har fått oppmerksomhet, bør du spille på følelser. Eksempel på en følelse er at timeregistreringssystemet gjør virksomheten mer lønnsomt, fordi du får registrert og dokumentert alle timene til alle dine ansatte med én gang. Aldri mer timer som blir glemt. På toppen av dette kan du aktivere superfunksjonen som lar deg trimme avrunding opp til nærmeste kvarter, slik at du tjener enda mer. Godfølelsen i dette tilfellet er å tjene mer penger.

Relevans skaper nysgjerrighet. Godfølelsen gir salget!

Sporing, måling og forbedring
Fokusér på aktiviteter som du kan spore og måle. Da kan du evaluere hva som er verdt å bruke tiden på. Eks annonsér på Google og Facebook i steden for i din lokalavis, da betaler du mindre for mer. I tillegg lærer du av klikkannonsene. Det gjør du ikke av avisannonsering. Når det gjelder direktemarkedsføring så kan du sette opp sporing i mailutsendelsene, slik at du ser hvem som har åpnet og klikket på mailen din. Når du skriver blogginnlegg kan du sette opp sporing via Google Analytics og se hvilke blogginnlegg som får flest treff på søkemotorer, og hvor trafikken kommer fra til dine bloggartikler. For mailkampanjer kan du også sette opp en landingsside med et enkelt responsskjema. Resultatet av responsskjema er enkelt å måle og evaluere. Les et tidligere blogginnlegg om Måling og forbedring.

Mange små markedsaktiviteter øker sjansen for gode resultater.

Si nei til avisannonsering
Stopp unødvendige kostnader. Ja, det er fristene å betale for en avisannonse og håpe at kundene kjøper av deg. Men bruk heller pengene på direktemarkedsføring i steden for. Kan du ikke måle resultatet, så la være å annonsere. Den beste markedsføringen gjør du selv. Det tar tid, men du vet mest om dine produkter og tjenester.

Følg opp prospekter og kunder
Utfordringen er å sette av en rutine til å gjøre dette f eks én dag i uken. Finn en smart måte å bruke tiden din riktig på. Sjekk kundesystemet ditt eller mailsystem med kundehistorikk. Se hvordan kunder og prospekter har respondert tidligere. De som har vist mer interesse enn andre, de prioriterer du å ringe eller følge opp med personlig epost. Derfor er det også viktig å be om respons i all direktemarkedsføring du gjør. Da kan du prioriterer tiden din effektivt på oppfølging og closing av salget etterpå. Har du fem tusen som leser nyhetsbrevet ditt. Prioriter å følge opp de 150 som viste spesiell interesse da du sendte ut den siste kampanjen i går (klikket, la igjen et svar etc).

Bruk gode verktøy, det gjør direktemarkedsføringen enklere og du sparer mye tid.

Legg igjen en kommentar