Søketips for research og lead generering

Å være god å søke på nett er en uvurderlig kunnskap i dag. Ting blir så mye enklere når du behersker dette. Derfor velger jeg å dele noen praktiske tips her. Kanskje kan du lage neste Siri for iPhone? Eller hva med å utkonkurrere Kjendis.no eller BuzzFeed.com med klikk og lim søk?

Alle tipsene i denne artikkelen gjelder søk på www.google.com eller www.google.no. Dvs du må skrive inn søkeuttrykket i fra Google-søket.

Enkel research på tema

Jeg ønsker å finne mer informasjon om «lead generation», på norsk «lead generering». Her er noen søk du kan prøve, så forstår du raskt mulighetene når du ser søkeresultatene.

allintitle:»lead generation»

Generelt søk på tittel.

allintitle:hubspot.com «lead generation»

Søk på hubspot.com

allintitle:wikipedia.org «lead generation»

Søk på wikipedia.org

define:»lead generation»

Definisjon av «lead generation».

Tips: Journalister og bloggere over hele verden søker slik som vist over. Hvorfor tror du mange lykkes med innholdsmarkedsføring (content marketing)? Svar: Fordi du øker sjansen til å komme med i «kunnskapssøk» som forklart her. Det gir deg nye muligheter i markedsføringsarbeidet på et tema du vil ta en ledende posisjon på.

Jeg jobber med å selge en tjeneste til selskaper som har ingeniører. Da kan disse søkene gi meg hjelp til tema for salgssamtale eller tips til markedsføringen.

inurl:»ingeniør»

Generelt søk på URL.

inurl:facebook.com «engineer»

Søk på Facebook URL.

inurl:*.no «aker»

Søk i Norge på URL.

inurl gir mange spennende muligheter med kombinasjonene over.

link:vg.no
link:louisvuitton.com

Hvem lenker inn til VG og Louis Vuitton. link sier noe om hvor viktig nettsiden er.

site:join.no
site:ibm.com

Antall indekserte sider for JOIN og IBM. site sier noe om hvor stor nettsiden er.

info:join.no

info gir deg bakgrunnsinformasjon om en nettside. En slags elevator pitch for nettsiden.

filetype:pdf «lead generation»
filetype:jpg «madonna»
filetype:jpg «porsche»

Vis filtype i søket. Nyttig for å finne white papers, eBøker og infographics. Søk på Madonna ga selvsagt et puppebilde som ble publisert for tre uker siden. Så her er det bare å starte klipp og lim blogg.

 

Enkel lead generering

 

site:www.linkedin.com/pub «kjell inge»

Finn personer på LinkedIn.

site:www.linkedin.com/company «aker»

Finn selskaper på LinkedIn.

related:vg.no
related:komplett.no

Finn relaterte sider til VG og Komplett. Bruk dette trikset til å finne konkurrenter til dine eksisterende kunder. Fungerer godt på kjente nettsider og brands. Ikke så godt på små og mindre kjente nettsider.

 

Generelle søketips på Google

Bruk «Innstillinger for søket» til å sortere på «De siste 24 timer», samt velge på land og språk. Du kan få spennende artikler publisert siste 24 timer på et tema.

Journalister bruker disse søketipsene for å gjøre «klipp og lim» journalistikk på kjendiser fra Twitter og Instragram. Og finne videoer på YouTube som de kan lime inn for å selge videoreklame på.

Og selvfølgelig kan du finne bilder på søket ditt med å klikke på «Bilder» i Google-søkeresultatet. Husk at noen bilder kan være kopibeskyttet. Bilder kan du kjøpe på tjenester som istock.com o.l.

 

Teknisk Research

Teknisk research er spennende og nå kan du enkelt søke i tekniske patenter. Det er ofte gode skisser og du kan få input til å stille kloke spørsmål på tema du egentlig ikke kan så mye om. Gå til google.com/patents og skriv inn selskapet/merkevaren du vil sjekke patenter for f eks «statoil» eller søk på en konkret sak f eks «windmills in sea». Dersom du gjør research og skal finne nyheter, så velg «innstillinger for søket» og velg arkivdato nyest. Du kan også velge USA eller Europa som patentkontor. Det er også viktig å skille mellom publikasjonstype søknad («patent pending») og tildeling.

P.S. Amerikanske selskaper er flinke til å sende inn patentsøknad for å kunne starte markedsføring med «patent pending». Det øker markedsverdien umiddelbart, selv om resultatet av patenten ikke er avgjort og godkjent. I forhold til EU-søknader på innovasjon er det en fordel med et Ltd-selskap fremfor norsk AS-selskap (som ofte ikke kan søke direkte på midler).

Har du noen gode søketips du vil dele? Skriv din kommentar under.

Legg igjen en kommentar