Møtebooking for pyser

(Dette er et gjesteinnlegg skrevet av Lars Hellestræ som er daglig leder i Appeler / Toppselger.no. Toppselger.no tilbyr et markedsledende annonseprodukt for stillingsutlysninger innen salg og salgsledelse. Her kan også selskaper utlyse ledige salgsstillinger helt gratis. Lars har tidligere vært ansvarlig for noen av Norges største møtebookingsprosjekt og har skrevet rapporten «Kunsten å få møte». Vi takker for Lars sitt gode bidrag på møtebooking.)

Lider du av telefonskrekk så er du ikke alene. Å ha angst for å ringe til en vilt fremmed for å selge noe er vanlig og noe selv erfarne selgere kan oppleve fra tid til annen.

Denne angsten er alltid helt ubegrunnet da det er ingenting som kan gå veldig galt. Skrekkfilmen du har regissert i hodet ditt inntreffer aldri. Det absolutt verste som kan skje er at en og annen blir litt sur for at du ringte og legger på. Det er på ingen måte verdens ende og sannheten er at vedkommende som nettopp slang på røret med en sur kommentar sannsynligvis allerede har glemt deg fem minutter senere.

Det finnes noen få selgere (gjerne en og annen katalogselger) som provoserer prospekter så til de grader at potensielle kunder skjeller dem ut med fullt navn på diverse diskusjonsforum og i sosiale medier. Hvis du er nervøs for å ringe kalde telefoner og er redd for å forstyrre bedriftene du kontakter er sjansen null for at du noensinne kommer til å få en slik reaksjon.

Du har et godt produkt og er en gjennomført redelig forretningsperson som har innsett at du ikke får nok innkommende salgsleads via markedsføringen du gjør. Du trenger flere salgsmøter hvor du kan demonstrere dine løsninger ansikt til ansikt med potensielle kunder og da er møtebooking den åpenbare løsningen.

Du har da to alternativer.

Det ene er å hyre inn et callsenter til å gjøre møtebookingen for deg. Det vil typisk koste deg mellom kr. 1 500 og kr. 2 000 pr. møte som blir gjennomført. Du kan også risikere å måtte betale fast timepris i begynnelsen av prosjektet. Hvis dere er i en oppstartfase er det godt mulig at det ikke finnes økonomi til dette og det er slett ikke sikkert at det ville vært en god løsning uansett.

Det andre alternativet er å gjøre møtebookingen selv. Det er muligens mer økonomisk gjennomførbart, men virker desto mer redselsfullt.

Det trenger det dog ikke å være. Min erfaring er at positivt selvsnakk, riktige affirmasjoner, og andre mentale teknikker som salgstrenere oppfordrer til absolutt virker, men det er ikke det det jeg ønsker å gi deg i denne artikkelen.

Nedenfor følger en 3-stegs konkret møtebookingsoppskrift for pyser. Hvis kalde telefoner for å booke møter skremmer livet av deg er dette måten du kan gjøre det på og fylle opp kalenderen din med mange kvalifiserte salgsmøter.

Det er mulig at en og annen salgstrener vil se rødt nå da dette ikke er den aller beste metoden for effektiv møtebooking. Det bryr jeg meg ikke om da jeg vet at metoden under fungerer utmerket – og spesielt for personer som ikke liker å ta kalde telefoner.

Steg 1 – Gjør en grundig prospekteringsjobb

Bruk verktøyet til Join.no og ta ut lister på kriterier som passer for din målgruppe.

Lag deg et enkelt system hvor du holder god kontroll på hvem du ringer, når du ringer dem, hva som har blitt avtalt, og når du skal kontakte dem igjen. Vær også nøye med å holde kontaktinformasjon oppdatert. Det finnes rimelige CRM-system du kan benytte, men om du er kapabel i Excel kan du også lage deg et eget system der.

Steg 2 – Første telefonsamtale

Du kommer ikke utenom at du må åpne samtalen med en interessevekker. Det må være tydelig at du vet hvem du snakker med og at du har noe relevant å komme med for akkurat den bedriften du kontakter.

Etter introduksjonen skal du ikke prøve å booke møte. Du leste riktig – ikke ha som målsetning å booke møte i første telefonsamtale.

Målsetningen din skal være å få en aksept for å sende en e-post til riktig beslutningstaker i bedriften.

Sannheten er at dette er et sannsynlig utfall på samtalen uansett. Og jo mer uerfaren du er på møtebooking jo mer sannsynlig er det at de vil be deg om å sende noe skriftlig.

Så jeg anbefaler at du snur kappen etter vinden og gjerne sier noe tilsvarende til: «Jeg liker å få ting skriftlig før jeg tar stilling til om det er noe jeg vil gå videre med. Foretrekker du det også?»

I 19 av 20 tilfeller vil kunden si seg enig i dette. Så istedenfor å prøve å booke møte og bli avvist med «send meg en e-post» så har du fått resultatet du ønsket med telefonsamtalen. I tillegg har du allerede noe til felles med den potensielle kunden (dere begge foretrekker å få informasjon skriftlig først). Jo mer dere har til felles jo bedre. Det er et ubestridelig faktum at personer liker andre personer som ligner på dem selv.

Når du har fått aksept for å sende e-post så sier du «Flott. Jeg skriver en e-post til deg i løpet av dagen».

Det er en subtil, men viktig, forskjell mellom «å skrive en e-post» og «å sende en e-post». Hvis du «sender noe» så virker det som du videresender noe generell informasjon, men med en gang du «skriver noe» så virker det som du tar deg bryet med å skreddersy noe for akkurat denne bedriften.

Det er det siste du bør gjøre uansett. Lag gjerne en generell mal på e-post infoutsendelser, men korriger hver utsendelse med noe tilpasset informasjon slik at det er tydelig at du ikke sender det samme til alle du kontakter.

Steg 3 – Oppfølgingen

Noen få vil komme tilbake til deg på e-post, men i de aller fleste tilfeller må du belage deg på å følge opp bedriften på nytt.

Jeg anbefaler alle å installere «Sidekick» fra Hubspot som gjør det mulig for deg å ha oversikt over hvem som åpner e-posten du sender og klikker på eventuelle linker i e-posten. Dette er svært nyttig etterretningsinformasjon når du skal følge dem opp igjen og du unngår det pinlige spørsmålet «Har du fått sett på e-posten jeg sendte?» hvor kunden svarer «Nei. Send den en gang til.»

Nøkkelen når du følger opp e-posten du har sendt er å ha noe ny informasjon å komme med. Det er derfor lurt å holde tilbake et godt salgsargument i førstegangstelefonen og e-posten. Hvis du selger landingssider og snakker med en kunde i byggbransjen kan du for eksempel si «Det jeg glemte å nevne for deg i e-posten er at vi nylig kuttet kostnaden pr. kundeleads med over 50 prosent med landingssidene vi laget for Ferdighus 123. Har en demonstrasjon på hvordan vi kan gjøre noe tilsvarende for dere. (Pustepause – la det synke inn) Hvordan ser neste uke ut for deg med tanke på et møte?»

Det er nå mye vanskeligere for kunden å be deg å sende en e-post (det har du jo allerede gjort). Du har heller ikke vært «pushy» eller «plagsom», du gjør det tydelig at du er interessert i å tilføre dem verdi, og du har opparbeidet mer kjemi med kunden (andre gangen dere snakker sammen + e-post utveksling). Alt dette gjør sannsynligheten stor for at du nå får møtet du ønsker.

Lykke til med møtebookingen!

 

Legg igjen en kommentar